Leg dat maar eens uit…

In het hier en nu ligt de nadruk bij leiderschap op daadwerkelijk verbinding maken met de ander.

Goed leiderschap bestaat uit kennis en kunde. Om vakkundig leiding te kunnen geven moet je daar een goede balans in vinden. Niet iedereen die goed is in leren en veel kennis bezit, is dan ook direct een goede leider.

Het is niet specifiek de kennis maar de kunde, de vaardigheid, die essentieel is.
Het team belang staat voorop, ego’s zijn hierbij ondergeschikt.

Quote: een oud bekend geschrift over de essentie van leiderschap uit Tao Te Ching (600 voor Christus):

‘De beste leiders zijn zij die door hun medewerkers nauwelijks worden opgemerkt.
Daarna komen de leiders die geliefd zijn en geprezen worden.
Dan komen zij die worden gevreesd.
De ergste leiders zijn zij die worden veracht.

Als je je medewerkers niet vertrouwt, worden ze onbetrouwbaar.

De beste leiders doen wat ze zeggen en spreken niet te veel.
Als zij hun taak hebben volbracht, zeggen hun mensen:
“Wonderlijk! We hebben het gehaald, helemaal op eigen kracht!”

Lees voor recente stroming: De stille kracht van leiderschap (Monica Aartsma, Edwin Hoffman & Wouter Reynaert)

 

Reageer als eerste »

Reageren

Velden met een * zijn verplicht

Helemaal veilig, niemand ziet je e-mailadres

Naar boven

  • RooTs-Supervisie
  • Aardbeihof 29
  • 9408 BK, Assen
  • Nederland
Visit Us On TwitterVisit Us On Linkedin